Kerncijfers
Het totale wegareaal bestaat uit asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Dit areaal is dynamisch en verandert voortdurend in omvang. Door stadsuitbreiding en inbreidingsprojecten wordt regelmatig nieuwe verharding toegevoegd. Tegelijkertijd streven we er bij grootonderhoudsprojecten naar om, waar mogelijk, het aandeel verhard oppervlak juist te beperken. Dit beleid draagt bij aan een efficiëntere inrichting van de infrastructuur en stimuleert een duurzame stedelijke ontwikkeling.
Hoewel in veel projecten extra groen wordt toegevoegd, is de algemene trend dat het verhard oppervlak langzaam blijft groeien. In 2021 bedroeg het totale areaal circa 5.375.000 m². Inmiddels is dit toegenomen met ongeveer 280.000 m2 (een uitbreiding die overeenkomt met ruim 39 voetbalvelden, om een indruk van de schaal te geven).
Dit alles maakt de kerncijfers als volgt:
Verhardingstype | Oppervlak in m² |
---|---|
Elementen | 3.341.000 |
Asfalt | 2.148.000 |
Halfverhard | 160.000 |
Cementbeton | 6.000 |
Onverhard | 0 |
Totaal | 5.655.000 |
Kwaliteitsniveau
De resultaten van de uitgevoerde weginspecties zijn weergegeven in onderstaande tabel. Hierin wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en afgezet tegen de maximaal toelaatbare percentages zoals vastgesteld door het CROW.
In 2024 is een globale visuele inspectie uitgevoerd van het volledige wegareaal. In 2025 volgt een nieuwe inspectieronde, waarbij ongeveer de helft van het areaal wordt geïnspecteerd. Dit betreft globaal het gebied ten oosten en ten zuiden van de N3. De resultaten van deze inspectie worden in de tweede helft van 2025 verwacht. De resterende helft van het areaal, gelegen ten westen en ten noorden van de N3, staat gepland voor inspectie in 2026.
Deze systematische aanpak maakt het mogelijk om de kwaliteit van de wegen continu te monitoren en te verbeteren, conform de geldende richtlijnen en normen. Door regelmatige inspecties kunnen eventuele gebreken tijdig worden gesignaleerd en aangepakt.
Daarnaast biedt deze werkwijze inzicht in trends en patronen in de wegkwaliteit, wat de ontwikkeling van gerichte onderhoudsstrategieën ondersteunt. Dit draagt bij aan een proactief beheer van de infrastructuur, waarbij niet alleen wordt ingespeeld op bestaande knelpunten, maar ook preventieve maatregelen worden getroffen om toekomstige problemen te voorkomen.
De resultaten van de inspectie van 2025 zijn op dit moment nog niet beschikbaar. Deze zullen worden verwerkt in de jaarrekening van 2025.
Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | |
Resultaat 2024 | 85% | 3% | 12% |
Resultaat 2025 | - nog niet beschikbaar - | ||
Kwaliteit in balans bij | 81-88% | 7-11% | 5-8% |
Actualiteit beheerplannen
De Wegennota vormt het fundament voor de vijfjaarlijkse programmering van het wegenonderhoud. De huidige nota, vastgesteld door de raad in 2021 (Wegennota 2021–2025), is in 2026 niet langer actueel. Daarom wordt in 2025 de nieuwe Wegennota 2026–2031 ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Deze nota biedt een herijking van het bestaande beleid, waarbij de beheersystematiek wordt toegelicht en inzicht wordt gegeven in de financiële kaders en relevante trends en ontwikkelingen. Veel van de trends uit de vorige nota zijn nog steeds van toepassing.
Een belangrijk knelpunt sinds 2021 is de stijging van de kosten. De prijsontwikkeling van wegen wordt gevolgd via de GWW-index van het CBS, die sneller stijgt dan de indexering van gemeentelijke budgetten. Dit kan leiden tot herprioritering van projecten of, in het uiterste geval, tot het schrappen van onderhoudswerkzaamheden.
De meerjarenonderhoudsplanning (MOP) wordt continu geactualiseerd. Afstemming van projecten binnen de MOP met andere interne en externe initiatieven vindt plaats aan de zogenoemde Programmeertafel. Hier worden alle beschikbare gegevens van betrokken partijen in de stad samengebracht. Door veranderende omstandigheden, zoals het programma Bouwende stad en de energietransitie (waaronder de aanleg van het warmtenet), is de projectenplanning steeds dynamischer geworden. Het betreft een dynamische planning die continu verandert door interne en externe factoren. De impact van de komende afsluiting van de Merwedebrug zal hierbij ook meegenomen worden.
Wanneer in een bepaald gebied te veel werkzaamheden gelijktijdig plaatsvinden, kan de bereikbaarheid in het geding komen. Om dit te voorkomen, worden sommige projecten in de tijd verschoven. Tegelijkertijd worden meekoppelkansen benut, zodat een straat slechts één keer open hoeft. Dit beperkt de maatschappelijke overlast en leidt tot kostenbesparing.
In de afgelopen jaren zijn diverse projecten uitgesteld om koppelingen mogelijk te maken. Hoewel dit logisch is vanuit efficiëntie en risicobeheersing, leidt uitstel ook tot hogere kosten door inflatie. Vooruitlopend op de perspectiefnota is tot 2030 een aanvullend budget nodig om de geplande werkzaamheden te kunnen realiseren.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | |
Onderhoudslasten wegen | Begroot 2026 |
Groot onderhoud/planmatig | 22.222 |
Regulier onderhoud | 3.785 |
Wat gaan we doen in 2026?
- Vaststellen nieuwe wegennota.
- Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten van de meerjaren onderhoudsplanning (MOP), nader te bepalen, maar bij voorkeur projecten die aansluiten op de rioolvervanging uit 2025.
- Starten met de voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2027/2028 van de MOP.
- Inspectie van het gedeelte ten westen van de N3.