De gemeente Dordrecht opereert in een omgeving die snel verandert. De opgaven waaraan we werken zijn voortdurend in beweging en het aantal netwerken in de stad neemt toe. Om daarop te anticiperen en onze ambities te kunnen realiseren is de inzet van data en slimme ICT-oplossingen onvermijdelijk. Met de juiste informatie kunnen wij sneller, efficiënter en effectiever werken, reageren op interne en externe signalen en anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. We faciliteren deze inzet van data en ICT op alle werkterreinen van de gemeente. Voor 2026 betekent dit dat we aan de slag gaan met de volgende onderwerpen:
- Een data gedreven en digitale organisatie, stad en regio.
- Verder bouwen op de basis van ICT Beweegt.
- Realiseren van vernieuwing in de organisatie.
- Het stimuleren van verantwoord en veilig gebruik van ICT en data in lijn met NIS2 (de Europese richtlijn bedoeld om de cyberbeveiliging en weerbaarheid van essentiële diensten in EU-lidstaten te verbeteren) en de AVG.
- Open en transparante organisatie richting onze inwoners.
Een data gedreven en digitale organisatie, stad en regio
De laatste jaren is er meer behoefte aan veilig en verantwoordt gebruik van goede data en de inzet van slimme technologie om maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Sinds 2024 doen we dit onder de noemer van het programma ‘Naar een data gedreven en digitale organisatie, stad en regio’. We werken in dit programma langs 2 sporen:
- Meewerken aan realisatie geprioriteerde opgaven: dit spoor richt zich tegelijk op leren en realiseren. Doel is om door de inzet van data en digitale voorzieningen concrete maatschappelijke baten te realiseren. Voor 2026 gaat het bijvoorbeeld om Stadsas Dordt (inzet 3D en digital twinning) en Duurzaamheid en Mobiliteit (Duurzaamheidsmonitor en aansluiting landelijk traject DMI voor samenwerking in digitaal ecosysteem rondom duurzame stedelijke vernieuwing).
- Digitaal en datafundament: we bouwen verder aan randvoorwaarden zoals data governance, organisatieontwikkeling en technische infrastructuur. De uitwerking van de datastrategie staat hierbij centraal, met aandacht voor privacy, veiligheid en verantwoord gebruik.
Daarnaast blijft binnen de organisatie de vraag naar datagedreven werken groeien. In 2026 werken we onder meer aan monitoring van de mobiliteitsvisie, omgevingsvisie, energietransitie en voorzieningenmonitor.
Verder bouwen op de basis van ICT Beweegt
Met de afronding van het programma ICT Beweegt in 2025 is een belangrijke basis gelegd voor veilige, stabiele en toekomstbestendige ICT. In 2026 richten we ons op verdere optimalisatie van deze basis, waaronder het verbeteren van bestandsopslag en -gebruik in MS Teams en de Cloud, en het benutten van nieuwe digitale mogelijkheden voor organisatie, inwoners en bedrijven. We bouwen verder aan de regieorganisatie en zetten in op verdere rationalisering van het applicatielandschap via uitbreiding van SAAS-oplossingen. Daarnaast staat het vergroten van de digitale autonomie centraal: het versterken van onze eigen regie op informatievoorziening, gebaseerd op publieke waarden. De richting hiervoor is in 2025 bepaald en wordt in 2026 verder uitgewerkt.
Stimuleren van verantwoord en veilig gebruik van ICT en Data
Bewustwording rond informatiebeveiliging, privacy en ethiek blijft essentieel. Op basis van de in 2025 uitgevoerde privacy-volwassenheidsscan zetten we in 2026 gericht in op verdere verbetering. Medewerkers worden ondersteund via intranetberichten, wekelijkse quizvragen, trainingen, introductiesessies, oefeningen en kennisbijeenkomsten. Privacy-ambassadeurs in elk team spelen hierin een actieve rol. In 2026 zetten we verder in op het weerbaar houden van onze processen en deze zodanig in te richten dat ze in lijn zijn en blijven met de AVG en de NIS2. Deze laatste is de Europese richtlijn bedoeld om de cyberbeveiliging en weerbaarheid van essentiële diensten in EU-lidstaten te verbeteren. Naast reguliere werkzaamheden, zoals het afhandelen van beveiligingsincidenten en datalekmeldingen, verkennen we zowel de mogelijkheden als de risico’s van de toepassing van AI verder.
Open en transparante organisatie richting onze inwoners
Een goede informatiehuishouding is cruciaal voor het voldoen aan wetgeving zoals de Wet open overheid (Woo). In 2026 werken we verder aan de uitvoering van de meerjarenaanpak om zowel de technische voorzieningen als de informatieorganisatie op orde te brengen en te borgen in de werkwijze. Digitale transparantie vraagt om duidelijke kaders en blijvende bewustwording op de werkvloer. Daarom zetten we in op communicatie, training en ondersteuning, onder andere via ambassadeurs in teams. Uiterlijk begin 2026 starten we met het openbaar maken van de verplichte Woo-informatiecategorieën, vooruitlopend op de volgende tranche van de wet.