De ambitie is om tot 2026 in totaal 4.000 woningen te bouwen in alle segmenten. Hiervan zal 30% (1.200 woningen) in het sociale huursegment vallen. Dit betekent dat er gemiddeld 1.000 woningen per jaar opgeleverd moeten worden om deze doelstelling te kunnen halen. Het is een landelijke trend dat de bouw stagneert door diverse economische omstandigheden als stijgende hypotheekrente en de ontwikkeling van bouwkosten. Daarnaast kunnen ontwikkelaars er belang bij hebben om projecten te faseren of temporiseren. Tevens zijn specifieke projecten in Dordrecht vertraagd vanwege (juridische) procedures zoals Gezondheidspark, Maasterras en Vlijweide. We verwachten nu tot en met 2026 circa 2.500 tot 3.000 woningen te realiseren. |
---|
We werken samen met marktpartijen en woningcorporaties aan de realisatie van 500 tot 750 woningen in 2026.
Activiteit
In 2026 voorzien we de realisatie van woningen op de locaties Witte Dorp, Admiraalsplein, Stadswerven – gebied het Wantij, Leerpark 6b, Amstelwijck – Refaja, V&D pand, Gezondheidspark Middenzone fase 1, Oudland, Bouwhuyslocatie, Karel Doormanweg, locatie voormalige speeltuin vereniging en M.H. Trompweg. Verder starten we met voorbereidende werkzaamheden in het gebied Spuiboulevard: Crownpoint, stadskantoor en Hellingen. |
We zorgen voor differentiatie in het woningaanbod door zowel sociale huurwoningen, betaalbare koopwoningen als woningen in het hogere segment toe te voegen.
Activiteit
We richten ons op alle soorten, typen en segmenten woningen. Het gaat om zowel een toename van het aanbod in kwalitatief goede sociale huurwoningen als (betaalbare) koopwoningen. Ook voegen we woningen toe in het hogere segment die zowel de hogere inkomens bedienen als voor doorstroming zorgen op de woningmarkt. Deze doorstroming zorgt er dus voor dat we meerdere doelgroepen aan een woning kunnen helpen. De voortgang van de woningbouw monitoren via de zogeheten realisatiemonitor. |
We actualiseren de Regionale Realisatie Agenda (woondeal).
Activiteit
Het doel van de regionale realisatie agenda is dat Rijk, provincie en regio’s/gemeenten samen afspraken maken over kwantitatieve en nadrukkelijk ook kwalitatieve doelstellingen en het oplossen van de kritische succesfactoren om de voortgang/versnelling van de woningbouw te kunnen realiseren. Dordrecht valt binnen de regio Drechtsteden en is daarmee onderdeel van de samenwerkende regio’s: Alblasserwaard, Drechtsteden, Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard. De actualisatie van de regionale realisatie agenda (RRA) stond eerder gepland voor 2025, maar door onduidelijkheid in de planning van het ministerie van VRO en de provincie is deze doorgeschoven naar 2026. |
We starten met het herijken van het regionale en lokale woonbeleid in een volkshuisvestingsprogramma.
Activiteit
Het Rijk wil de regie op de volkshuisvesting versterken middels de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting. Wanneer deze in werking treedt moeten gemeenten de afspraken uit de regionale realisatie agenda (woondeal) verankeren in een volkshuisvestingsprogramma. Dit vraagt om het herijken van het huidige regionaal en lokaal beleid rondom wonen. Hiermee starten we in 2026. |
We voeren de nieuwe verhuurverordening uit, na vaststelling in de gemeenteraad.
Activiteit
De verhuurverordening wordt eind 2025 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad en treedt in 2026 in werking. Na inwerkingtreding verstrekken we verhuurvergunningen aan particuliere verhuurders van woonruimten in aangewezen wijken in Dordrecht. En aan particuliere verhuurders van verblijfsruimten voor arbeidsmigranten in de gehele gemeente. Het doel van de verhuurverordening is om ongewenste verhuurpraktijken te voorkomen en een eerlijke en veilige woning en woonomgeving te creëren voor huurders. |
We stellen een leegstandsverordening op en voeren deze in.
Activiteit
We leggen in het vierde kwartaal van 2025 de leegstandsverordening voor aan de gemeenteraad, en implementeren deze in 2026. Het doel van een leegstandverordening is het tegengaan van leegstand van woningen en gebouwen, om zo de leefbaarheid en woningnood in een gemeente aan te pakken. Dit wordt bereikt door eigenaren te verplichten leegstand te melden en in gesprek te gaan met de gemeente over mogelijke oplossingen, zoals verhuur of verkoop. |
Doelstelling 2: Het ontwikkelen van planvorming voor het toevoegen van harde planvoorraad.
Als gemeente kunnen wij ervoor zorgen dat plannen mogelijk worden door kaders te stellen. Kan er gebouwd worden? Dan noemen we dat 'harde planvoorraad'. Om ook na deze raadsperiode voldoende woningen te kunnen bouwen moeten we ons richten op het vormen van harde planvoorraad. We verwachten in 2026, na het onherroepelijk worden van de bestemmingsplannen/omgevingsplannen voor de Spuiboulevard, Amstelwijck en met name het Maasterras en de andere onderdelen van de Stadsas Dordt, tot voldoende binnenstedelijke planvoorraad te komen voor 11.000 woningen. Er zijn harde bestemmingsplannen voor bijna 7.300 woningen, waarvan een deel reeds in uitvoering is. De gerealiseerde woningen zijn hier niet in meegeteld (ruim 4.000). Circa 1.600 van deze woningen staan gepland om uiterlijk 2026 opgeleverd te worden. Vanwege de omvang en complexiteit van binnenstedelijk bouwen wordt ook gestudeerd waar extra verdichting kansrijk is. Daarbij is randvoorwaardelijk dat verdichting leidt tot een kwaliteitsimpuls voor de wijk, buurt en straat. |
---|
We werken concrete planvorming uit voor de gebiedsontwikkelingen binnen het programma Stadsas Dordt.
Activiteit
Het programma Stadsas bestaat uit drie projectgebieden langs het spoor en de MIRT-verkenning Oude Lijn. Gebieden langs het spoor zijn in beginsel de locaties waar op duurzame wijze aan stedelijke verdichting wordt gewerkt. Voor Maasterras fase 1 werken we toe naar een onherroepelijk bestemmingsplan, afstemming met publieke partners over de vervanging van de aanlanding naar de brug en bereiden we de samenwerking met private partners voor. Voor de gebiedsontwikkeling Knoop Leerpark onderzoeken we de verstedelijkingsmogelijkheden en stellen een ontwerp-omgevingsplan op voor de komst van het station Leerpark uit de MIRT-verkenning. In het gebied rondom station Dordrecht wordt onder andere een ontwerp-omgevingsplan opgesteld in relatie tot de spoorse investeringen uit de MIRT-verkenning en faciliteren we particuliere initiatieven zoals de bouw van Nieuw Thureborgh. |
We gaan de planvoorraad verder aanvullen, door kansen vanuit de verdichtingsstudies verder uit te werken en initiatieven te faciliteren.
Activiteit
Na vaststelling van de Dordtse omgevingsvisie 2.0 gaan we in gesprek met (markt)partijen om kansen op potentiële locaties op te pakken. Voorbeelden hiervan zijn het verdichten bij stationsgebied Stadspolders en het optoppen van verschillende eigendommen van Trivire. Op verschillende locaties voeren we onderzoek uit naar de mogelijkheden om woningbouw toe te voegen. Dit speelt onder meer op de locaties Zuidendijkzone (Troelstraweg, Ruys de Beerenbrouckweg), PZC Crabbehoven, PZC Koningsstraat en gebied ten oosten van Stadswerven. |
We werken toe naar een toekomstbestendige manier van bouwen.
Activiteit
Om in de toekomst woningen te kunnen blijven realiseren, moeten we gaan bouwen binnen het CO2-budget. In 2026 werken we aan standaardisering van de uitgangspunten voor Paris Proof bouwen in onze projecten. We nemen deel aan de City Deal Toekomstbestendige Gebiedsontwikkeling en laten circulaire en klimaatneutrale maatregelen landen in onze projecten en beleid. |
Doelstelling 3: Het ontwikkelen van een ruimtelijke ordening die ruimte biedt aan duurzame ontwikkelingen, transformatie en een divers woonaanbod.
Dordrecht bevindt zich midden in een dynamische periode met een grote behoefte aan woningen. Daarbij moet de bereikbaarheid, natuur en klimaat, maatschappelijke voorzieningen en economische functies gewaarborgd of verder versterkt worden. We blijven werken aan een aantrekkelijk leefklimaat. De schaarste van ruimte, ook in onze stad, maakt deze complex. Aangezien we met de ontwikkeling van de stad binnen de reeds bebouwde contouren wensen te blijven, willen we verdichten. Zowel de genoemde verdichtingsstudie, de NOVEX als de aangescherpte woon- en omgevingsvisie zal worden gebruikt om te bepalen waar kwalitatieve verdichting kan plaatsvinden en onder welke voorwaarden. Waar mogelijk zetten we in op multifunctioneel en/of slim ruimtegebruik. Zowel binnen de bebouwde contouren als daarbuiten. Daarbij zal ook oog moeten zijn voor de noodzakelijke reductie van de stikstofemissies via het Schone Lucht Akkoord (SLA) voor het behoud van de natuurwaarden zoals binnenstedelijk groen en de Biesbosch. |
---|
We stellen een afwegingskader buitengebied op, als een programma uitwerking van de omgevingsvisie 2.0.
Activiteit
Om goed te kunnen beoordelen wat wenselijk is in het Dordtse buitengebied zijn concretere handvatten nodig. Het abstractieniveau van de Omgevingsvisie 2.0 is te globaal hiervoor. Daarom stellen we een afwegingskader buitengebied op. Het doel van het afwegingskader is om ruimtelijke keuzes in het buitengebied op een gestructureerde, transparante en toekomstbestendige manier te kunnen maken. In het bijzonder helpt het bij het bepalen waar wel en waar niet gebouwd of ontwikkeld kan worden, rekening houdend met factoren zoals landschappelijke kwaliteit, natuur, landbouw, recreatie, energietransitie en klimaatadaptatie. |
We behartigen de belangen van de stad met betrekking tot de verschillende energie infrastructuur dossiers.
Activiteit
Tennet is via het Dordtse grondgebied op zoek naar tracés voor zowel 380 kV als 150 kV hoogspanningsleidingen. Daarnaast is Stedin op zoek naar locaties voor een nieuw middenspanningsstation. Verder spelen er ontwikkelingen en uitbreidingen bij bestaande stations. Deze hoogspanningsleidingen en middenspanningsstations kunnen leiden tot negatieve effecten op onze inwoners, ondernemers en natuur. Daarom volgen we de ontwikkelingen en onderzoeken op de voet en nemen we deel aan de verschillende overlegtafels om de belangen van Dordrecht te behartigen. |
Doelstelling 4: Het realiseren van de bereikbaarheidsopgave in een verdichtende stad, waarbij we inzetten op het versterken van het OV-systeem en het gebruik van de fiets.
Om de bereikbaarheidsopgave in een verdichtende en groeiende stad te realiseren is een mobiliteitstransitie nodig. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we in het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 belangrijke kaders en maatregelen vastgelegd zoals het nabijheidsprincipe, STOMP principe, herroutering autoverkeer ten gunste van lopen, fietsen, deelvervoer en OV, verdere invoering 30 km/u en meer sturend parkeerbeleid. Met deze kaders geven we de meeste prioriteit aan de vervoerswijze die zowel het minste ruimtebeslag heeft als de grootste groep mensen kan faciliteren. Het mobiliteitsplan heeft sterke raakvlakken met andere programma's, zoals Klimaatneutraal 2040 (zie begrotingsprogramma Groen, Duurzaam en ruimtelijk Dordrecht). Versterking van de kwaliteit van het openbaar vervoer is een belangrijk onderdeel van het Mobiliteitsplan. Dit doen we onder meer middels de verbetering van het spoortracé Leiden – Dordrecht aan de hand van de MIRT-verkenning Oude Lijn. Er is gebleken dat de huidige infrastructuur ontoereikend is. Aanpassing van het bestaande station Dordrecht is nodig. Daarnaast is behoefte aan een hoogfrequenter ritaanbod (Citysprinter) en realisatie van het nieuwe station Leerpark. |
---|
Middels de MIRT-verkenning Oude Lijn werken we toe naar een verbeterd station Dordrecht en nieuw station Leerpark.
Activiteit
Vanuit het programma Stadsas Dordt werken we mee aan de MIRT-verkenning Oude Lijn. Voor Dordrecht gaat de MIRT-verkenning enerzijds om de gewenste realisatie van het extra station Leerpark (deelstudie CS/NS), anderzijds om investeringen in het bestaande station en -omgeving Dordrecht (Knoop Dordrecht). Eind 2025 zijn de voorkeursalternatieven opgesteld. In 2026 wordt door de rijksoverheid het voorkeursbesluit genomen en een bestuursovereenkomst opgesteld. |
We zetten een Mobiliteitsfonds op.
Activiteit
Om te kunnen blijven investeren in mobiliteitsoplossingen gaan we een mobiliteitsfonds opzetten, waarvoor we een verordening en tarieventabel opstellen. We streven er naar dit in Q3 2026 ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Hiermee kunnen ontwikkelaars hun zorgplicht verleggen middels een afkoopsom van de parkeernorm of een bijdrage voor mobiliteitsmaatregelen naar de gemeente. Hiermee kan de gemeente mobiliteitsmaatregelen realiseren waaronder het realiseren van fietsvoorzieningen, collectieve fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad, deelmobiliteit, aanvullend OV en parkeergarages. |
We maken wijkuitwerkingen van het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040.
Activiteit
In het mobiliteitsplan Dordrecht 2040 zijn de ambities voor lopen, fietsen, deelmobiliteit, OV en autogebruik stadsbreed geformuleerd. Deze doelen werken we op wijkniveau uit. We starten met de oostelijke stadsdelen en het centrum van Dordrecht. |
We verbeteren fietsvoorzieningen.
Activiteit
We werken aan de uitvoering van het uitvoeringsprogramma Fiets 2023-2026, waaronder het verbeteren van het fietsnetwerk en het fietsparkeren in de binnenstad. Met de komst van het Dordthuis komt er ook een openbare fietsenstalling bij. Daarnaast stellen we een businesscase voor robuuste toekomstbestendige fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad op. In 2026 starten we de planvorming voor het verbeteren van de fietsroutes op de Toulonselaan, Krommedijk en Hugo van Gijnweg. Er wordt gestart met het ontwerp van fietspad Amstelwijk-Station Zuid. Voor de Metropolitane Fietsroute Rotterdam – Dordrecht wordt in 2026 een begin gemaakt met de eerste deelroutes. Daarbij is het project Maasterras qua tijdspad bepalend voor de aansluiting op het Zwijndrechtse deel. |
We voeren in de binnenstad de Zero Emissie Zone Stadslogistiek in.
Activiteit
We willen bijdragen aan een gezondere en duurzamere leefomgeving. We streven naar een vermindering van het aantal vervoersbewegingen in de binnenstad, om zo de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van het gebied te behouden en te versterken. Om dit te bewerkstelligen wordt in Q4 2025 het invoeren van een Zero-Emissiezone zone Stadslogistiek, binnen het gebied begrensd door Spuihaven, Kalkhaven, Oude Maas ter besluitvorming, voorgelegd aan de raad. Vervolgens treedt deze maatregel in 2026 daadwerkelijk in werking. |
We voeren een structurele stimuleringscampagne uit ten behoeve van fietsen.
Activiteit
We willen in Dordrecht het fietsgebruik stimuleren onder bewoners en bezoekers. Dit ondersteunt de duurzame mobiliteit in de gemeente. We zetten actief in op het stimuleren van fietsen (en wandelen) volgens het STOMP-principe. Fietsen is immers een gezond vervoersmiddel en verminderd het aantal vervuilende verkeersbewegingen in de stad. De campagne zal zich richten op bewustwording, gedragsverandering en het verbeteren van fietsvoorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan: social media, samenwerkingen met scholen en werkgevers, verbetering van de zichtbaarheid en vindbaarheid van de fietsenstallingen. |
We starten met het uitvoeren van het eerste deel van de schuifoperatie parkeren.
Activiteit
In 2026 wordt het Dordthuis inclusief parkeergarage onder het gebouw geopend. Met deze opening verschuift bewoners parkeren van de parkeergarage Achterom naar garage Dordthuis en ontstaat meer capaciteit voor bezoekers parkeren in Achterom. Ook wordt een tijdelijk parkeerterrein bij het Maasterras gerealiseerd. Verder treffen we voorbereidingen voor de sloop en nieuwbouw van de Spuihavengarage die in 2027 gepland staat. Ook starten we met de voorbereidingen voor het realiseren van een bovengrondse parkeergarage met woningbouw op het parkeerterrein aan Steegoversloot\/Stek\/Schoolstraat. Deze schuifoperatie kan op enkele plekken voor tijdelijke extra parkeerdruk zorgen. Daarom zetten we ons in om te komen tot een betere benutting van ‘verborgen' parkeercapaciteit’. Zo zetten we in op optimalisatie van de bestaande parkeercapaciteit op straat en in de parkeergarages conform de schuifoperatie. En zetten we in om samen met het binnenstadsbedrijf private parkeerplekken op bijvoorbeeld kantoorlocaties op piekmomenten ook inzetbaar te maken voor het parkeren door anderen. |
We zetten een coördinator in voor Dordrecht en de regio om de stad en regio bereikbaar te houden gedurende de werkzaamheden van RWS aan de Papendrechtsebrug.
Activiteit
Via de inzet van de coördinator denken we mee over de informatievoorziening naar inwoners, bezoekers en ondernemers en beoordelen we het maatregelenpakket. Verder treffen we waar nodig aanvullende maatregelen, zoals de aanleg van een fietspad naar de aanleglocatie van de tijdelijke veerpont. |