Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de indicatoren?

De basis: BBV-indicatoren

De basisindicatoren komen voort uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), dit is een vaste set verplichte beleidsindicatoren gehanteerd door het Rijk om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen. Deze basis BBV-indicatoren zijn standaard onderverdeeld naar 'taakvelden', er is in de begroting een koppeling gemaakt tussen de taakvelden en de begrotingsprogramma's, waardoor deze nu een logische link vormen. Omdat de basis BBV-indicatoren voor elke gemeente gelijk zijn, hebben deze geen specifieke relatie met de Dordtse doelstellingen. Wel is een vergelijking opgenomen met het gemiddelde van de G40 gemeenten. Daarnaast zijn via de website www.waarstaatjegemeente.nl de BBV-indicatoren van Dordrecht per thema te vergelijken met een selectie naar keuze (onder andere landelijk, provinciaal niveau of regionaal niveau).

Aanvullende indicatoren

Naast de indicatoren van het BBV, zijn voor elk begrotingsprogramma ook aanvullende indicatoren opgenomen. Deze aanvullende Dordtse indicatoren komen voort uit de wens van de Auditcommissie om de informatievoorziening aan de gemeenteraad verder te verbeteren (opgenomen in de nota Kiezen, Sturen en Verantwoorden 2022-2026). In 2023 en 2024 is met de Auditcommissie, de ambtelijke ondersteuning en experts van het Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD) een intensief traject doorlopen om deze wens te concretiseren. Hierop zijn een twintigtal aanvullende indicatoren geselecteerd en uitgewerkt, en heeft het OCD in de zomer van 2024 een eerste 0-meting uitgevoerd. Dit voorjaar tot de zomer heeft het OCD een tweede meting uitgevoerd (de 2025 meting), deze gegevens zijn verwerkt in deze Begroting voor 2026.

Onderzoeksverantwoording Stadsenquête 2025 van het OCD
In 2025 is een nieuwe en betere onderzoeksmethode gebruikt ten opzichte van de 0-meting in 2024. Hier is voor gekozen om een nog betrouwbaarder beeld te krijgen van wat inwoners van de stad vinden. Met behulp van deze nieuwe onderzoeksmethode zijn o.a. groepen zoals jongvolwassenen beter vertegenwoordigd dan in de eerdere 0-meting. Als gevolg van deze methodische wijziging kunnen de resultaten van deze meting uit 2025 niet altijd even goed vergeleken worden met de resultaten van de 0-meting uit 2024. Gevonden verschillen geven een indicatief beeld. Volgend jaar zal dezelfde methode gebruikt worden als in 2025. Vergelijken tussen 2026 en 2025 zal daarmee wel goed mogelijk zijn.

BBV-indicatoren

Jaarstukken
2023

Begroting
2025

Jaarstukken
2024

Begroting
2026

G40

Nieuwbouw - per 1.000 woningen

12,2 (2023)

12,2 (2023)

12,3 (2023)

5,3 (2024)

8,9 (2024)

Functiemenging - %

52,4 (2022)

52,9 (2023)

52,9 (2023)

52,9 (2023)

56,1 (2023)

 

Aanvullende indicatoren

Omschrijving

0-Waarde 2024

Meting 2025

20

Woningvoorraad

Mix soort en type woningen in voorraad

Totaal woningvoorraad Dordrecht (2024): 57.322

Totaal aantal huurwoningen: 23.184 (40%)

  • Huurwoningen corporatie: 14.958 (26%)
  • Overige huurwoningen: 8.226 (14%)

Totaal aantal koopwoningen: 32.304 (56%)

  • Prijsklasse tot €250.000: 5.679 (10%)
  • €250.000-€280.000: 2.737 (5%)
  • €280.000-€390.000: 13.135 (23%)
  • €390.000-€600.000: 7.905 (14%)
  • €600.000 en meer: 2.848 (5%)

Woningen WOZ-waarde onbekend (o.a. nieuwbouw, kleinere wooneenheden en woningen waarbij vanwege een bezwaarprocedure geen WOZ-waarde is vastgesteld): 1.834 (3%).

Totaal woningvoorraad Dordrecht (2025): 57.606

Totaal aantal huurwoningen: 23.538 (41%)
·Huurwoningen corporatie: 15.161 (26%)
·Overige huurwoningen: 8.377 (15%)

Totaal aantal koopwoningen: 32.822 (57%)
·Prijsklasse tot €250.000: 4.401 (8%)
·€250.000-€280.000: 2.550 (4%)
·€280.000-€390.000: 12.458 (22%)
·€390.000-€600.000: 9.897 (17%)
·€600.000 en meer: 3.516 (6%)

Woningen WOZ-waarde onbekend (o.a. nieuwbouw, kleinere wooneenheden en woningen waarbij vanwege een bezwaarprocedure geen WOZ-waarde is vastgesteld): 1.246 (2%).

21

Verkeersveiligheidsbeleving

Ervaren verkeersoverlast in de buurt (parkeerproblemen, te hard rijden, agressief verkeersgedrag) - % inwoners dat veel overlast ervaart

  • Dordt totaal: 55%

Wijken:

  • Binnenstad: 64%
  • Noordflank/Stadswerven: 64%
  • Oud-Krispijn: 69%
  • Nieuw-Krispijn: 65%*
  • Reeland: 61%
  • Staart: 54%*
  • Wielwijk/Dordtse Hout: 55%*
  • Crabbehof/Zuidhoven: 59%*
  • Sterrenburg/Wilgenwende: 47%
  • Dubbeldam/De Hoven: 41%
  • Stadspolder(s)/Oudelandshoek/Vissershoek: 52%

*Door het lage aantal respondenten in deze wijk is dit cijfer indicatief.

  • Dordt totaal: 50%

Wijken:

  • Binnenstad: 62%
  • Noordflank/Stadswerven: 61%
  • Oud-Krispijn: 55%
  • Nieuw-Krispijn: 53%
  • Reeland: 57%
  • Staart: 49%
  • Wielwijk/Dordtse Hout: 50%
  • Crabbehof/Zuidhoven: 49%
  • Sterrenburg/Wilgenwende: 44%
  • Dubbeldam/De Hoven: 38%
  • Stadspolder(s)/Oudelandshoek/Vissershoek: 46%

22

Verkeersongevallen

Aantal verkeersongevallen naar type

Aantal verkeersongevallen naar type (2023):

  • Uitsluitend materiële schade ongevallen: 414
  • Letsel ongevallen: 168
  • Dodelijke ongevallen: 4

Aantal verkeersongevallen naar type (voortschrijdend gemiddelde 2021-2023):

  • Uitsluitend materiële schade ongevallen: 433
  • Letsel ongevallen: 130
  • Dodelijke ongevallen: 2

Aantal verkeersongevallen naar type (2024):

  • Uitsluitend materiële schade ongevallen: 440
  • Letsel ongevallen: 138
  • Dodelijke ongevallen: 2

Aantal verkeersongevallen naar type (voortschrijdend gemiddelde 2022-2024):

  • Uitsluitend materiële schade ongevallen: 443
  • Letsel ongevallen: 143
  • Dodelijke ongevallen: 3

23

Verplaatsingen in de Drechtsteden

Verplaatsingen inwoners Drechtsteden naar vervoersmiddel

Functie naar vervoersmiddel (2024):

  • Werk; Auto: 57%, OV-Trein/bus: 11%, OV-Waterbus of veerdienst: 1%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 26%, Te voet: 3%.
  • Opleiding; Auto: 40%, OV-Trein/bus: 30%, OV-Waterbus of veerdienst: 2%, Brommer/scooter: 0%, Fiets: 25%, Te voet: 1%.
  • Winkelen; Auto: 40%, OV-Trein/bus: 4%, OV-Waterbus of veerdienst: 1%, Brommer/scooter: 0%, Fiets: 34%, Te voet: 20%.
  • Uitgaan overdag; Auto: 40%, OV-Trein/bus: 5%, OV-Waterbus of veerdienst: 1%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 35%, Te voet: 16%.
  • Uitgaan avond; Auto: 55%, OV-Trein/bus: 4%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 0%, Fiets: 28%, Te voet: 11%.
  • Sport in club verband; Auto: 37%, OV-Trein/bus: 0%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 52%, Te voet: 9%.
  • Natuur of water in regio; Auto: 30%, OV-Trein/bus: 0%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 39%, Te voet: 27%.

Functie naar vervoersmiddel (2025):

  • Werk ; Auto: 49%, Trein: 17%, Boot: 0%, Brommer/scooter: 2%, Fiets: 26%, Te voet: 5%.
  • Opleiding ; Auto: 40%, Trein: 28%, Boot: 0%, Brommer/scooter: 2%, Fiets: 25%, Te voet: 4%.
  • Winkelen ; Auto: 33%, Trein: 7%, Boot: 0%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 35%, Te voet: 22%.
  • Uitgaan overdag ; Auto: 30%, Trein: 9%, Boot: 0%, Brommer/scooter: 2%, Fiets: 42%, Te voet: 16%.
  • Uitgaan avond ; Auto: 36%, Trein: 9%, Boot: 0%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 37%, Te voet: 14%.
  • Sport in club verband ; Auto: 38%, Trein: 3%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 2%, Fiets: 46%, Te voet: 15%.
  • Natuur of water in regio ; Auto: 37%, Trein: 3%, Boot: 0%, Brommer/scooter: 2%, Fiets: 45%, Te voet: 12%.

Bron

Frequentie

20

WOZ data, bewerking OCD (peildatum 1-1-2024)

Jaarlijks

21

OCD Stadsenquête Dordrecht (voorheen Omnibus enquête) *zie de nieuwe opzet van onderzoeksmethode in 2025.

Jaarlijks

22

VIA statistiek ongevallen

Jaarlijks, indien mogelijk. Meest recente data 2024

23

OCD Stadsenquête Dordrecht (voorheen Omnibus enquête) *zie de nieuwe opzet van onderzoeksmethode in 2025.
* Verantwoording OCD: In 2024 is deze variabele gemeten in de Regiodeal meting (https://raad.dordrecht.nl/Documenten/Bijlage-7-Conceptrapportage-Regiodeal-nulmeting-aantrekkelijkheid-woonomgeving-2.pdf), hierdoor zijn de huidige resultaten over 2025, die gemeten zijn via de Stadsenquête 2025, niet te vergelijken met de resultaten uit de Stadsenquête 2024.

Jaarlijks, indien mogelijk

Lasten € 130.959.963
Baten € 146.679.220
Saldo € -15.719.257
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 09:49:10 met de export van 10/09/2025 08:17:00