We zetten in op het beter benutten, vergroten en behouden van het arbeidspotentieel van de Dordtse beroepsbevolking. Hierdoor verbeteren we het ondernemersklimaat. Tegelijk verwachten we wederkerigheid van ondernemers door een maatschappelijke bijdrage aan de stad te leveren en banen met perspectief voor inwoners te bieden die passen bij hun vaardigheden en talenten (tevens ambitie programma arbeidsmarkt & menselijk kapitaal). |
---|
We versterken de verbindingen tussen mbo, hbo en werkgevers.
Activiteit
Dit doen we door het opzetten van ontwikkelpaden in de techniek/bouw/energie, zorg en welzijn. Dit is een samenwerking tussen onderwijs, werkgevers en overheid. Tussen 2020 en 2025 stimuleerden we de samenwerking Hoger Onderwijs Drechtsteden (HOD) via een subsidiepakket. Deze was gericht op drie onderdelen, namelijk (1) het realiseren van een doorgaande ontwikkellijn mbo-hbo, (2) het realiseren van tweejarige hbo-opleidingen (Associate Degree opleidingen) in Dordrecht, onder de noemer Dordrecht Academy en (3) onderwijsactiviteiten zoals stages en afstudeeropdrachten bij lokale en regionale bedrijven voor Hbo-studenten, onder de noemer Career Boost. In 2026 en verder blijven we de samenwerking tussen het mbo/hbo en het bedrijfsleven stimuleren, onder andere via de goedlopende activiteiten van Career Boost en de Ad-opleidingen in zorg en onderwijs. Via de bestuurlijke lijn blijven we ons inspannen voor het aanbod aan technische Ad-opleidingen. |
We vergroten de bekendheid en zichtbaarheid, en verbeteren de dienstverlening van het Werkcentrum voor inwoners en werkgevers.
Activiteit
Nu het Werkcentrum staat is het nodig in 2026 de dienstverlening door te ontwikkelen passend bij de behoeften van inwoners en werkgevers, en de vindbaarheid van het Werkcentrum te vergroten in de wijken van Dordrecht door outreachend te werken en aan te sluiten op de wijkaanpak met toekomstmakelaars. |
We stimuleren benutting van het Talentenfonds door inwoners en werkgevers.
Activiteit
Medio 2025 is het Talentenfonds Drechtsteden opengesteld. Bij dit fonds kunnen inwoners (werkend en werkzoekend) een aanvraag doen voor bekostiging van een opleiding richting een kansberoep in onze regio, (zie werkcentrumdrechtsteden.nl/talentenfonds ). Aan de aanvraag is een loopbaangesprek bij het Werkcentrum verbonden. In 2026 zetten we in op bredere bekendheid van het fonds, een groter bereik waardoor we meer inwoners kunnen verbinden aan de arbeidsmarktvraag van werkgevers. Dit doen we door een publiekscampagne via abri's, door een doelgroepgerichte social media campagne, via werkgeversorganisaties en het Werkcentrum. |
We breiden de wijkaanpak met toekomstmakelaars uit naar andere delen van Dordrecht.
Activiteit
We gaan door met de wijkaanpak waarin we met toekomstmakelaars inwoners helpen hun toekomstperspectief te verbeteren. We breiden van Dordt-West uit naar de Staart en ontwikkelen activiteiten in Oost specifiek gericht op de jongerencomplexen in de Tweelingenstraat, Stierstraat en het Eisingahof. En we begeleiden 100 inwoners naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Een specifieke focus leggen we hierbij op het werken in de energietransitie in eigen wijk, in samenwerking met de woningcorporaties. |
Doelstelling 2: Het verder verbeteren van de ondernemersdienstverlening.
Het verbeteren van de ondernemersdienstverlening blijft een continu aandachtspunt. De basis, zoals vergunningverlening en vestigingsvragen, moet op orde zijn en blijven. Via de Actieagenda MKB Dienstverlening G40 en met steun van EZ werken we aan het stroomlijnen van de lokettenstructuur. Er zijn diverse initiatieven en loketten beschikbaar, binnen en buiten onze organisatie. De uitdaging is om ondernemersvragen effectief en op maat te beantwoorden — een uniforme aanpak is daarbij niet altijd passend. Het Drechtsteden Ondernemers Centrum (DOC) positioneren we steeds nadrukkelijker als centraal aanspreekpunt voor ondernemers, onder andere voor vragen over digitalisering, scholing en arbeidsmarkt (in samenwerking met het Regionaal Werkcentrum). Voor vergunningen en vestigingsvragen blijft de gemeente, samen met OZHZ, verantwoordelijk. |
---|
We ondersteunen de uitbouw en benutting van de gebiedsgerichte aanpak (Ondernemersfonds).
Activiteit
De gemeente faciliteert de totstandkoming van uitvoeringsplannen per gebied Daarnaast werken we stapsgewijs door aan het integreren van activiteiten die soms nu nog vanuit de gemeente/overheid worden geïnitieerd en waar ondernemers ook zelf een belang bij hebben. Daarmee vergroten we ook het financiële draagvlak ervan. |
Over de opgaven heen maken we wederkerige afspraken met de grote werkgevers.
Activiteit
Voor de grootste werkgevers in Dordrecht werken we aan een integrale aanpak over verschillende opgaven heen. Het doel is een duurzame samenwerking op thema’s als arbeidsmarkt en verduurzaming, en een efficiëntere gemeentelijke dienstverlening. Voor 2026 stellen we per organisatie een individuele agenda op volgend uit de in 2025 vastgestelde gedeelde agenda, met concrete doelen en wederzijdse verwachtingen. Met tien bedrijven zijn gesprekken gestart, onder andere over inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. |
We stimuleren Maatschappelijk Betrokken Ondernemen.
Activiteit
We streven ernaar dat het netwerk van Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen eind 2026 uit 155 Dordtse bedrijven bestaat, waarvan 110 het label ‘Ondernemen met impact’ hebben behaald. De gemeente wil in 2026 ook zelf het label halen. In 2026 herzien we de SROI (sociaal rendement op investering) als onderdeel van ons inkoopbeleid en sluit dit aan op de 3 Drechtse doelen (bestaanszekerheid, inclusie en duurzaamheid) van het maatschappelijk betrokken ondernemen. |
We organiseren een MKB dag.
Activiteit
We organiseren de 8e editie van de MKB Dag Dordrecht voor alle ondernemers in Dordrecht. We streven ernaar om in 2025 de betrokkenheid van het bedrijfsleven en sponsoren verder te vergroten. Zo wordt het evenement minder afhankelijk van gemeentelijke financiering. |
We ondersteunen het MKB bij het versterken van hun concurrentievermogen.
Activiteit
In 2026 maken wij als 1 van de 6 landelijke pilot gemeentes een plan om het regionale MKB te ondersteunen bij het versterken van hun concurrentievermogen. De gemeente heeft hiervoor een bijdrage ontvangen van het ministerie van Economische Zaken. Thema’s van het plan zijn:
|
Doelstelling 3: Het creëren van ruimte voor banen met sociaaleconomische impact.
Een welvarende stad vraagt ook om een goed functionerende economie. We willen bestaande werklocaties beter benutten. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende werk is en verschillende soorten en type banen. Een gezonde en toekomstbestendige economie is namelijk niet te sterk afhankelijk van één type banen. De gemeente wil investeren in banen die ook in de toekomst van toegevoegde waarde zijn. Banen die op een positieve manier bijdragen aan de Dordtse samenleving. |
---|
We werken aan het beter benutten van de havens en nieuwe afspraken met het Havenbedrijf Rotterdam.
Activiteit
Projecten waar we in 2026 concreet aan werken betreffen de herontwikkeling- en uitgifte van het Peute terrein op de Tweede Merwedehaven als ook het voormalig PROAV-terrein op de Derde Merwedehaven. Beide terreinen worden in 2026 in de markt gezet voor specifieke uitgifte, voor de Merwedehavens gaat het om ongeveer 10 hectare te ontwikkelen terreinen. Voor de Merwedehavens werken we daarbij langs de lijn van clustervorming. Voor het Zeehavengebied zetten we samen met het Havenbedrijf Rotterdam in op het behoud en versterken van de maritieme en haven-gerelateerde bedrijvigheid. In 2026 geven we vervolg aan de gezamenlijke uitvoeringsagenda voor de Dordtse Zeehaven, passend binnen het geheel van de Westelijke Dordtse Oever (WDO). Vanzelfsprekend worden daarbij ook de gemeentelijke ambities rond verduurzaming en circulariteit bij betrokken. |
We zetten actief in op betere benutting van onze verouderde droge terreinen.
Activiteit
Specifiek voor de oudere bedrijventerreinen Dordtse Kil I/II en Amstelwijck-West geven we uitvoering aan een aanpak waarbij handhaving, verduurzaming, de aanpak van de openbare ruimte wordt gecombineerd met actievere sturing op vastgoed en uitgifte van percelen. Dit moet leiden tot terreinen die weer optimaal worden gebruik, met meer toegevoegde waarde (vanuit banenperspectief) voor de stad. |
We brengen het aanbod aan economische voorzieningen in wijken in beeld.
Activiteit
We brengen in 2026 in beeld welk aanbod er is van wijkeconomische werkfuncties, winkels en andere economische voorzieningen in de wijken. Daarmee willen we beter kunnen sturen op het behoud van waardevolle economische functies in de wijken, conform de doelstelling daarvoor in de Omgevingsvisie 2.0 en het Omgevingsprogramma Economie, en ook met oog op de verwachte inwonersgroei van de stad. |
We maken een plan van aanpak voor de realisatie van kantoorruimte/werkplekken voor dienstverlening in Dordrecht.
Activiteit
Hiermee geven we invulling aan de regionale afspraak in de Kantorenstrategie Zuid-Holland Zuid 2025, specifiek voor de Dordtse kantorenlocaties met een strategische opgave, te weten Amstelwijck, Centrum en Stationsgebied (inclusief Maasterras), en Leerpark. In het plan van aanpak maken we als gemeente duidelijk hoe we tussen nu en 2035 de opgave per gebied en voor Dordrecht totaal, als onderdeel van de regionale en provinciale programmering van kantoorruimte, willen realiseren. Hiermee geven we ook invulling aan het speerpunt uit het Omgevingsprogramma Economie, waarin het belang van kantoorruimte en stedelijke functies voor de economische rol van Dordrecht als centrumstad wordt onderbouwd. |
Doelstelling 4: Het realiseren van onderwijs dat voor iedereen kansen biedt om te (leren) leren en talent te ontwikkelen.
De gemeente heeft de afgelopen jaren gewerkt aan enkele ambitieuze visies en activiteiten, samen met het onderwijs en partners in het sociaal domein. Er zijn immers veel onderwerpen waar de verantwoordelijkheden van de gemeente, de scholen en het samenwerkingsverband passend onderwijs elkaar raken. Zoals de aansluiting van onderwijs met zorg, de aanpak van verzuim en thuiszitten, het bevorderen van kansengelijkheid en het versterken van brede vaardigheden van jongeren. De taak van de gemeente is beperkt wanneer het gaat om onderwijskwaliteit of de inhoud van het onderwijs. We zetten in op het benutten van het leerpotentieel van onze jongste inwoners, door de inzet van voorschoolse educatie en het Dordts Leerprogramma. We stimuleren de persoonlijke ontwikkeling van jongeren door naast het aanbieden van de basisvaardigheden, op school en bij naschoolse activiteiten ook aandacht te geven aan brede vaardigheden. |
---|
In 2026 werken we verder aan de ambities uit de Dordtse Visie Voortgezet onderwijs (2024-2030).
Activiteit
In 2026 krijgt een aantal onderwerpen uit de visie een impuls, zoals een traject met alle vo-scholen, gericht op veiligheid in en om de school en het herkennen van signalen van criminaliteit. Ook wordt in 2026 een kwartiermaker aangesteld om te komen tot een structureel en praktijkgericht programma voor loopbaan- en beroepsoriëntatie op het vmbo. Hiermee worden onderwijs en arbeidsmarkt nog meer verbonden. |
We voeren het nieuwe regionale programma Voortijdig Schoolverlaten en Jeugdwerkgelegenheid 2026-2029 uit.
Activiteit
In het kader van de wet Van school naar duurzaam werk, die op 1 januari 2026 ingaat, hebben samenwerkende partijen een regionaal programma opgesteld en gaan we samen uitvoeren voor het voorkomen en aanpakken van Voortijdig Schoolverlaten (VSV) en jeugdwerkeloosheid. Met de programma lijnen: van vo naar mbo, Hulp op school en Ondersteuning naar werk, creëren we een sluitend vangnet waarmee we VSV voorkomen en kwetsbare jongeren toeleiden (terug) naar school, duurzaam werk of dagbesteding. |
We gaan door met het versterken van kansengelijkheid door middel van de uitvoering van de Dordtse onderwijsvisie 0-12 jaar (2020-2030) en het Dordts Leerprogramma.
Activiteit
We geven verdere uitvoering aan de Dordtse onderwijsvisie om kansengelijkheid te bevorderen. Het Dordtse leerprogramma is in 2025 geëvalueerd en de subsidieregeling is vernieuwd en gaat per 2026 in. De naschoolse wijkprogramma's (het wijkavontuur) (doelgroep 6-12 jaar) worden geïntensiveerd. Daarnaast investeren we in de kwaliteit van het educatieve aanbod voor het jonge kind (2-6 jaar) in Dordt West door samenwerking, trainingen, intervisies en observaties op de voorschool en de basisschool samen met Vinci Toponderwijs. De komende jaren is dit mogelijk via de rijkssubsidie Jonge Kind (vanuit het programma NPLV Dordt-West). |
We breiden het programma 'Glansrijke Toekomst voor de Dordtse jongeren (16-27)' samen met de betrokken onderwijs- en sociale partners uit.
Activiteit
Dat doen we langs twee lijnen: 1) het versterken van de overgang van vmbo naar mbo en 2) uitval in het mbo voorkomen en alternatieven bieden. Naast de bestaande trajecten worden deze nieuwe trajecten toegevoegd aan het programma:
|
Doelstelling 5: Het ontwikkelen van het Leerpark tot een volwaardige campus.
Het sluitstuk van de fysieke ontwikkeling van het Leerpark is de bouw van de Maakfabriek, waar start-ups en scale-ups in de energietransitie zich kunnen vestigen, met de directe koppeling naar de opleidingen als Da Vinci College, Beroepentuin, Bouwmensen. Daarnaast is het nu zaak om gezien de programma-activiteiten op het Leerpark te streven naar de erkenning van (in ieder geval) de Provincie Zuid-Holland van het Leerpark als Regionale Campus. |
---|
Oprichting campusorganisatie.
Activiteit
Met de afronding van het project Leerpark komt er een einde aan de Coöperatie Ontwikkeling Leerpark, die zich de afgelopen twintig jaar heeft gericht op de aansturing van de gebiedsontwikkeling. In plaats daarvan wordt een in 2026 een nieuwe organisatie ingericht die zich zal richten op de programmering op het snijvlak van ondernemerschap, innovatie en onderwijs. |
Ontwikkeling en bouw Maakfabriek.
Activiteit
De Maakfabriek maakt onderdeel uit van het plan om het Leerpark in Dordrecht te ontwikkelen tot volwaardig campus ("de Smart Campus Leerpark"). Zowel de provincie Zuid-Holland als het Rijk (eerste toekenning Regiodeal) hebben voor de ontwikkeling en de voorbereidende programmering, middelen beschikbaar gesteld. Op basis van aanbesteding in 2025 is gepland om in 2026 te gunnen en te starten met de bouw (2e helft 2026). |