Dordrecht streeft naar een inclusieve gemeenschap door een sterke basisinfrastructuur te bieden voor inwoners die ondersteuning nodig hebben om mee te doen. De toenemende druk op de bestaanszekerheid van veel Dordtenaren vraagt om gerichte investeringen in kansengelijkheid. Daarom zet de gemeente in op het bestrijden van armoede, het voorkomen van onderwijsachterstanden (zie programmakaart 4 – Leren en Ontwikkelen) en het bevorderen van arbeidsparticipatie. Tegelijkertijd wordt er actief gewerkt aan het tegengaan van discriminatie en het versterken van de maatschappelijke positie van groepen die vanwege hun achtergrond of identiteit minder gelijke kansen ervaren. Zowel binnen de gemeentelijke organisatie als bij externe inkoop- en subsidiepartners wordt diversiteit en inclusie gestimuleerd en concreet vormgegeven, bijvoorbeeld rondom onderwerpen als stagediscriminatie en toegankelijke dienstverlening. |
---|
We geven vorm en inhoud aan de gewijzigde Participatiewet in balans.
Activiteit
Naar verwachting wordt het wetsvoorstel Participatiewet in balans in 2026 ingevoerd, waarbij ook de verordening Werk en Inkomen (c.q. de integrale verordening Sociaal Domein) moet worden aangepast. De nieuwe wet gaat meer uit van vertrouwen, biedt meer vrijheden aan inwoners in de bijstand en vereenvoudiging van regels. De vangnetfunctie en uitstroom naar werk blijven belangrijk. Daarnaast wordt maatschappelijke participatie (meedoen) in de wet verankerd als recht, waarvoor in samenspraak en afstemming met de GR Sociaal uitgangspunten moeten worden geformuleerd en verwerkt in de verordening. |
We werken aan een inclusieve stad waarin iedereen zich thuis kan voelen.
Activiteit
Om het programma Inclusieve Stad ook in 2026 dichterbij te brengen, werken we aan de vier actielijnen van het programma. Specifiek zetten we in 2026 in op:
|
Doelstelling 2: Het voorkomen van problemen bij Dordtenaren door tijdig te signaleren.
We zetten in op preventie en vroegsignalering zodat inwoners in goede gezondheid opgroeien en kansengelijkheid vergroot wordt. We werken aan de doorontwikkeling van de integrale doorverwijzing aan onze inwoners, zodat duidelijk is waar inwoners voor steun en hulp terecht kunnen. Vrijwilligers en ervaringsdeskundigen spelen een belangrijke rol in het signaleren en doorverwijzen van hulpbehoevenden. Met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord zetten we in op een gezonde en weerbare Dordtse generatie in 2040. Ook voeren we de Lokale Nota Gezondheid uit. |
---|
We realiseren in elk van de drie gebieden een integrale toegang voor vragen, steun en hulp voor het sociaal domein.
Activiteit
Samen met Dordrecht Sociaal en de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) wordt toegewerkt naar een zichtbare ‘voordeur’ (integrale toegang) per gebied (centrum, west en oost), waar inwoners met alle sociale hulpvragen kunnen binnenlopen. In Dordrecht West werken professionals al samen op locatie in de wijk. Deze aanpak wordt in 2026 verder uitgebreid naar de overige gebieden van Dordrecht. |
We werken aan het terugdringen van gezondheidsachterstanden en aan toegankelijke, betaalbare zorg.
Activiteit
In augustus 2025 dienden we een (regionaal) transformatieplan in om in onze zorgregio te werken aan betaalbare en toegankelijke zorg. Het versterken van sociaal verwijzen (op het gebied van somatiek, sociaal en mentaal) staat hierin centraal. Indien dit plan wordt goedgekeurd werken we hier in 2026 verder aan. |
Doelstelling 3: Het bieden van passende, tijdige en betaalbare ondersteuning aan inwoners.
In 2026 blijven geld en inkomen belangrijke thema's voor onze inwoners, mede door de aanhoudende stijging van de kosten van levensonderhoud. Om de groeiende inkomens- en schuldenproblematiek aan te pakken, stimuleren we het gebruik van inkomensregelingen en werken we binnen het programma 'Samen tegen armoede' samen met maatschappelijke partners. We werken aan het verlichten van de druk op maatwerkvoorzieningen en de regionaal gecontracteerde jeugdhulp. We maken de toegang tot specialistische hulp gerichter, en hulpvragen gaan vaker door algemene voorzieningen beantwoord worden. De ontwikkeling van normaliseren zetten we door, zodat we problematieken niet onnodig medicaliseren of op een andere manier groter maken dan nodig. Via deze manieren willen we de druk op de voorzieningen beter beheersen en de inzet van schaarse professionals passende inzetten. |
---|
We richten de werkwijze ‘Basishulp en Jeugdhulp naar Voren’ in bij Dordrecht Sociaal.
Activiteit
We hebben met ingang van 2026 afspraken gemaakt met Dordrecht Sociaal om de instroom van jeugdigen naar een deel van de regionaal gecontracteerde jeugdhulp af te laten nemen. Daarmee maken we de toegang tot specialistische hulp gerichter; Dordrecht Sociaal gaat minder doorverwijzen naar specialistische hulp en meer zelf ondersteuning bieden. Met behulp van nieuwe werkwijzen waarin laagdrempelige, collectieve en kortdurende (gezinsgerichte) ondersteuning centraal staat, zo nodig met flexibele toevoeging van specialistische expertise. De gemaakte afspraken worden nauwgezet gevolgd en gemonitord met Dordrecht Sociaal. |
We voeren maatregelen in om de ondersteuning betaalbaar en beschikbaar te houden.
Activiteit
Om de ondersteuning betaalbaar en beschikbaar te houden voor de meest kwetsbare inwoners voeren we in 2026 een aantal maatregelen in, zoals aanpassing in tarifering van de Drechthopper naar het OV-tarief en invoering van het wachtlijstbeleid. De tarifering van het gebruik van de Drechthopper wordt verhoogd. Het ontwikkelen en implementeren van een wachtlijstbeleid, leidt tot een meer rechtvaardige verdeling van beschikbare middelen en een structurele besparing op het Wmo-budget. |
We implementeren de integrale verordening sociaal domein.
Activiteit
We implementeren de integrale verordening voor het sociaal domein, waarin de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet worden samengebracht. We ogen hiermee een betere afstemming van ondersteuning op de persoonlijke situatie van inwoners en efficiëntere inzet van middelen door de integrale benadering. De implementatie vindt plaats met en door partners, zoals Dordrecht Sociaal, de SDD en het SOJ. Naar verwachting zal de integrale verordening in het najaar van 2025 worden aangeboden aan de raad. |
We voeren het verbeterprogramma Betaalbare en Beschikbare Jeugdhulp uit.
Activiteit
In 2026 geven we, met behulp van het regionale Verbeterprogramma Betaalbare en Beschikbare Jeugdhulp, invulling aan de besparingsmaatregelen die genomen zijn om jeugdhulp betaalbaar en beschikbaar te houden. De potentiële besparingsmaatregelen betreffen zowel het contractmanagement (SOJ) als maatregelen die op lokaal niveau door ons als gemeenten nader uitgewerkt dienen te worden. |
We werken aan de transitie van opvang naar wonen.
Activiteit
We gaan in samenwerking met ketenpartners starten met het bieden van woonplekken via de pilot ‘wonen eerst’. Daarnaast gaat Dordrecht als centrumgemeente zelf uitvoering geven aan het toegangsloket voor de Maatschappelijke Opvang. We doen mee aan de landelijke ETHOS-telling light om het aantal dak- en thuislozen in de regio beter in kaart te brengen. |
Doelstelling 4: Het faciliteren van een kwalitatief goed en sterk sport- en beweegaanbod midden in de samenleving.
We zetten in Dordrecht stevig in op sport en bewegen, met als doel dat in 2030 80% van de Dordtenaren tenminste één keer per week sport of sportief beweegt. Hiervoor ondersteunen we een vitale sportgemeenschap, herijken we de sportvisie, versterken we de sportinfrastructuur met gerichte investeringen in duurzame, veilige en toegankelijke binnen- en buitensportlocaties. Tegelijk inspireren we met topsportevenementen en stimuleren we sportplezier voor iedereen. |
---|
We evalueren de Sportvisie 2030.
Activiteit
In 2026 evalueren we de Sportvisie 2030 Niemand buitenspel in Dordrecht. De doelen voor 2026 zijn opgesteld op basis van middelen uit het politiek akkoord 2022-2026. We stellen doelen bij, daarbij rekening houdend met de impact van de ombuigingen en het nieuwe politiek akkoord. Bij de evaluatie hebben we ook aandacht voor het belang van gerichte en tijdige communicatie. |
We ondersteunen inwoners met een afstand tot sport om structureel te bewegen.
Activiteit
Via begeleiding op maat bemiddelen we in 2026 tenminste 400 inwoners met afstand tot sport naar duurzaam beweegaanbod. Ook zorgen we ervoor dat er meer gebruik wordt gemaakt van regelingen (zoals het kindtegoed en het sporttegoed op de Dordtpas) die drempels om te kunnen sporten, verlagen. Het aanbod onder de Life Goals Dordrecht programma, dat zich richt op het versterken van kwetsbare groepen door middel van sport, met speciale aandacht voor mensen in een sociaal kwetsbare positie, wordt doorontwikkeld met een interventie speciaal gericht op jongeren met mentale problemen op de wachtlijst voor GGZ. |
We doen gerichte investeringen in een toekomstbestendige infrastructuur.
Activiteit
In 2026 voeren we het geactualiseerde sporttarievenbeleid in, gebaseerd op dekking van de kostprijs en de gebruiksprofielen, wat leidt tot een eerlijker en transparanter systeem. Tegelijkertijd investeren we in de renovatie van sportparken zoals Krommedijk, Stadspolders en Schenkeldijk, waarbij we koppelkansen benutten met gebiedsontwikkeling, duurzaamheid en capaciteitsuitbreiding. Ook verbeteren we meerdere binnensportaccommodaties, met maatregelen zoals sportvloerverbetering en een grote opknapbeurt van de binnensportaccommodatie Sport+. Deze investeringen verhogen de kwaliteit, veiligheid en toekomstbestendigheid van onze sportinfrastructuur. Zo bouwen we aan een vitale, toegankelijke en duurzame sportomgeving voor alle inwoners. |
We verkennen een fonds voor internationale topsportevenementen in Dordrecht.
Activiteit
We hebben onderzoek gedaan waarbij een brede verkenning heeft plaats gevonden van alleen sportevenementen naar ondersteuning van (inter)nationale evenementen die de stad positioneren. Om deze internationale topsportevenementen duurzaam te kunnen financieren, verkennen we een Fonds Topsportevenementen Dordrecht. |