Burgerparticipatie is een belangrijk onderdeel van een gezonde en democratische samenleving. Burgerparticipatie gaat verder dan het enkel informeren en consulteren van inwoners; het omvat actieve betrokkenheid van inwoners bij beleidsvorming en besluitvorming. Dit versterkt niet alleen de legitimiteit van gemeentelijke besluiten, maar bevordert ook de betrokkenheid en het vertrouwen van inwoners in hun lokale overheid. We geven daarom ruimte aan ideeën en initiatieven uit de samenleving, en vinden gezamenlijk eigenaarschap - van gemeente, organisaties, inwoners en bedrijven - op maatschappelijke opgaven belangrijk. |
---|
We bieden ondersteuning bij participatietrajecten en de omgang met bewonersinitiatieven.
Activiteit
In 2026 richten we ons op de borging van het kennis- en experticecentrum participatie. Dit is een belangrijk onderdeel van het versterken van de democratische waarden in de samenleving. Het centrum biedt ondersteuning bij participatietrajecten en fungeert als vraagbaak. Binnen de online omgeving zijn handreikingen en andere instrumenten beschikbaar. Het expertisecentrum heeft nadrukkelijk een faciliterende en coachende functie. In 2026 blijven we ook investeren in de ontwikkeling van medewerkers, zodat we beter kunnen inspelen op de behoeften van inwoners. We werken op een lerende manier en evalueren regelmatig projecten om onze aanpak steeds te verbeteren. |
We maken breed gebruik van het digitale participatieplatform Doe Mee Dordrecht.
Activiteit
We werken met het online participatieplatform Doe Mee Dordrecht. Op dit platform bieden we informatie aan over onze plannen en nodigen we inwoners, ondernemers en organisaties uit om daarop digitaal te reageren en bij betrokken te raken. Daarnaast melden inwoners zich via het platform aan om op de hoogte te blijven, of om actief mee te denken en te werken aan een onderwerp. We evalueren de participatietrajecten waarbij we (ook) Doe Mee Dordrecht hebben ingezet, en onderzoeken ook de gebruiksvriendelijkheid van het platform. In 2026 gaan we hiermee door en ontwikkelen we onze aanpak van digitale participatie verder. We letten erop dat het platform zo aansluit op de behoeften en verwachtingen van inwoners en medewerkers. |
Doelstelling 2: Een toegankelijke en zo makkelijk mogelijke, gemeentelijke dienstverlening.
De samenleving vraagt om een eerlijke en begripvolle overheid met aandacht voor inwoners, iedereen heeft daarin een eigen behoefte. Daarop inspelen is de rode draad van onze gemeentelijke dienstverlening. Wij maken het verschil voor inwoners door waar nodig extra tijd en aandacht te geven. Tegelijkertijd bereiden we ons voor op de verhuizing naar het nieuwe Dordthuis in 2026, dit vraagt veel tijd en aandacht. We zetten ook in op het steeds verder verbeteren van de bestaande dienstverlening aan de balie, telefonisch en digitaal. |
---|
We passen onze processen aan voor het Dordthuis.
Activiteit
In het nieuwe Dordthuis zullen onze medewerkers van de Stadswinkel in 2026 verspreid werken over meer verdiepingen. We moeten veel bestaande processen aanpassen aan deze nieuwe situatie. We gebruiken deze aanpassing om deze processen tegelijk ook makkelijker te maken voor onze inwoners. Enkele voorbeelden van processen zijn: uitgifte van identiteitsdocumenten, afschrift van een uittreksel, en een eerste inschrijving. |
We werken samen met de partners aan een goede klantbegeleiding in het Dordthuis.
Activiteit
In het Dordthuis werken we op de publieke vloeren nauw samen met onze partners. Om dat mogelijk te maken hebben we gezamenlijke systemen nodig. Zodat onze bezoekers makkelijk afspraken kunnen maken, makkelijk de weg kunnen vinden in het Dordthuis en op tijd bij hun afspraak zijn. In 2026 schaffen wij deze systemen aan en implementeren we deze. |
We ontwikkelen een digitale dienstverleningsstrategie.
Activiteit
Voor 1 juli 2026 ontwikkelen we een digitale dienstverleningsstrategie die leidt tot meetbare verbeteringen van onze digitale dienstverlening, verhoogde digitale veiligheid en inclusie, en efficiëntere processen. Binnen de strategie wordt plek gegeven aan:
De strategie vertalen we in een uitvoeringsprogramma met maatregelen die gericht zijn op verbetering van onze digitale dienstverlening binnen een toekomstbestendige inrichting. |
Doelstelling 3: Dordrecht functioneert als centrumstad van de regio.
We zitten voor elk van onze ambities aan de juiste tafels met de juiste partners. Zo kunnen we kennis delen, inspelen op subsidiemogelijkheden en onze gezamenlijke uitvoeringskracht versterken. Daarmee zetten we de identiteit en kracht van Dordrecht en de regio beter op de kaart in Den Haag en in Brussel. Ook nemen we voor Dordrecht en de regiogemeenten in de Drechtsteden de verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoeringstaken via Bedrijfsvoering Drechtsteden (BD). Met deze dienstverlening ondersteunen we onze partners bij het realiseren van een sterke lokale aanpak, en bieden we ruimte voor een efficiëntere bedrijfsvoering met hogere kwaliteit. De nadruk in de dienstverlening komt te liggen op Operational Excellence. De focus ligt daarbij op hoogwaardige, efficiënte en schaalbare dienstverlening. Operational Excellence vraagt om voortdurende procesverbetering, ketenoptimalisatie en een resultaatgerichte cultuur. Niet alleen technische en procesmatige optimalisatie is nodig, maar ook actieve betrokkenheid van medewerkers en partners. De gehele keten – van beleid tot uitvoering, van interne processen tot externe samenwerking – wordt integraal benaderd om maximale waarde te leveren. |
---|
We werken aan een gezamenlijke agenda voor de Smart Delta Drechtsteden.
Activiteit
Samen met andere overheden, het bedrijfsleven en onderwijs werken we toe naar één gezamenlijke agenda Smart Delta Drechtsteden en Ruimtelijke strategie. Deze agenda versterkt onze externe profilering en zorg ervoor dat we met één regionale stem opereren richting provincie, Rijk en Europa. Tevens werken we aan de doorontwikkeling van het regionale samenwerkingsmodel en de financieringsstructuur via een regionale investeringsagenda. Dit zal in 2026 zijn beslag krijgen. We streven daarbij naar open netwerksamenwerking, zodat ook andere relevante publieke en private partners zich welkom voelen om aan te sluiten. |
We organiseren werkbezoeken, lobbyactiviteiten en netwerkbijeenkomsten om tot resultaatafspraken te komen op onze ambities uit lokale en regionale programma's.
Activiteit
Met onze kennis uit de praktijk van de regio dragen we actief bij aan Rijks- en provinciaal beleid in grote transities rondom o.a. economie, klimaat en energie. We behartigen onze belangen met een actieve opstelling richting provinciale en nationale overheid in bestuurlijke netwerken zoals de VNG, G40, en de Verstedelijkingsalliantie. Om dit te realiseren kiezen we in 2026 drie hoofdactiviteiten:
|
We stellen een ontwikkelagenda op voor de toekomst van de dienstverlening van Bedrijfsvoering Drechtsteden.
Activiteit
Twee jaar na de start van de Servicegemeente (nu Bedrijfsvoering Drechtsteden) is er een evaluatie geweest. Daarbij zijn twee belangrijke vragen benoemd:
Deze vragen passen goed bij het project ‘Hoogwaardige dienstverlening met transparante financiering’. Daarom worden ze samen opgepakt. We kiezen daarbij voor Operational Excellence . Dat betekent: steeds beter en slimmer werken. Wij zijn daarbij verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de verbeteragenda. |
We zorgen als Bedrijfsvoering Drechtsteden voor een dienstverlenings- en financieringsmodel.
Activiteit
We zijn begonnen met het uitvoeren van een plan voor duidelijke en eerlijke dienstverlening en financiering daarvan. Dit doen we stap voor stap, met vier onderdelen:
We kijken ook of dit model gebruikt kan worden voor andere diensten, buiten de bedrijfsvoering, die Dordrecht aan de regio levert vanuit het partnerschap. |