Dordrecht staat de komende jaren voor de uitdaging om een aantrekkelijke, levendige en veelzijdige stad te blijven. Samen met het Binnenstadbedrijf Dordrecht werken we aan een toekomstbestendige binnenstad. We streven naar een goede balans tussen horeca, nachtleven en prettig wonen. Het toerisme speelt hierin een ondersteunende rol, net als een breed cultureel en evenementenaanbod. Cultuur en evenementen dragen bij aan de maatschappelijke, economische en artistieke waarde van de stad. We benutten kansen om de openbare ruimte te verbeteren en te vergroenen. Een schoon, veilig en groen Dordrecht is niet alleen fijn voor bewoners, maar ook aantrekkelijk voor bezoekers. |
---|
We voeren de Horecanota ‘Ruimte voor ontwikkeling’ uit.
Activiteit
We evalueren de proef met SUS-wachten en de uitbreiding van de "verlaatjes" (incidentele ontheffing van de sluitingstijden) en "geluidjes" (incidentele festiviteit in een horeca inrichting) in de horeca. Bij een positieve evaluatie continueren we de proef met de SUS-wachten op basis van financiële afspraken met ondernemers. Samen met de ondernemers werken we aan het verbeteren van de kwaliteit van terrassen. Er blijft ruimte voor de ontwikkeling van meer horeca in de horecaconcentratiegebieden, maar ook elders in de stad, zoals ondersteunende horeca bij recreatie. |
We voeren het nieuwe evenementenbeleid uit.
Activiteit
We zorgen voor borging, kwaliteitsverbetering en innovatie van het aanbod aan evenementen, passend bij de eigenheid van Dordrecht door het vernieuwen van de subsidiestructuur voor evenementen. Verder werken we aan een beter en klantvriendelijk vergunningsproces. Ook stimuleren we de samenwerking binnen en met de evenementensector, waaronder het vergroten van de kennis over wet- en regelgeving en het verbreden van de financieringsmogelijkheden. Ook worden evenementen vastgelegd in het omgevingsplan. |
We voeren de Cultuurnota Dordrecht 2030 uit.
Activiteit
We versterken de verbinding tussen cultuur en andere beleidsterreinen, onder meer met een netwerkbijeenkomst over cultuur als middel om positieve gezondheid te bevorderen. Daarnaast voeren we een nieuw proces in voor een transparanter en meer weloverwogen verdeling van meerjarige culturele subsidies. We ontwikkelen een plan voor een duurzame toekomst van het Energiehuis: het gebouw, het gebruik en de exploitatie. Kennisdeling en samenwerking binnen de sector stimuleren we via het Cultureel Platform en het Netwerk Amateurkunst. |
We pakken het beleidsterrein toerisme op.
Activiteit
De leefbaarheid voor onze inwoners staat op één en bevordert juist ook de toeristische aantrekkingskracht. Een schoon, veilig, groen en bruisend Dordrecht is het visitekaartje van de inwoner aan de bezoeker. De kwaliteit van dit visitekaartje brengen we op peil door toerisme als beleidsterrein op te pakken. Vanaf 2026 organiseren we twee keer per jaar de ‘Toerisme sessies Dordrecht’ voor de toerismebranche en we stellen de startnotitie ‘Toerisme in Dordrecht’ op. |
We herontwikkelen de Grote Markt.
Activiteit
Het doel van de herinrichting van de gebieden Grote Markt en Merwekade e.o. is om de leefbaarheid en de verblijfskwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Mobiliteit en parkeren vormen hiervoor de randvoorwaarden. We starten alvast met het verbeteren en vergroenen van de openbare ruimte daar waar het kan, zoals Waagpassage, De Waag en het Otto Dickeplein. |
Doelstelling 2: Het krachtig aanpakken van ernstige (woon)overlast.
Het aantal overlastlocaties neemt in Dordrecht af. Maar de omvang en complexiteit van de overlast neemt toe. Daarom investeren we in de leefbaarheid en veiligheid in de directe woon- en leefomgeving, door krachtig in te zetten op de aanpak van overlastgevende plekken, woningen en personen. Aanhoudende overlast kan het (woon)genot en gevoel van veiligheid van bewoners ernstig verstoren. Vroegtijdig ingrijpen en samenwerking op het snijvlak van zorg en veiligheid vergroot de kans op verbetering. |
---|
We helpen personen die problemen hebben op meerdere leefgebieden.
Activiteit
We versterken en verbinden de ambtelijke en bestuurlijke samenwerking op het snijvlak van zorg en veiligheid. Het gaat daarbij om het verbeteren van de integrale aanpak in de zorg- en veiligheidsketen voor kwetsbare gezinnen en personen waar problemen spelen op meerdere leefgebieden. Dit doen we door een zorg- en veiligheidskamer te ontwikkelen en de visie op regie uit te rollen. Beide ontwikkelingen zetten in op rolverduidelijking, regievoering en verbinding van het zorg- en veiligheidsdomein. Bij gezinnen met complexe problematiek zetten we het kernteam zorg en veiligheid in. De re-integratie-officier ondersteunt en begeleidt Dordtse ex-gedetineerden richting een perspectiefvolle toekomst, zodat de kans op recidive afneemt. |
We zetten in op een afname van de door inwoners beleefde ernstige overlast in de openbare ruimte.
Activiteit
De aanpak van overlast is gericht op locaties, groepen en personen. Overlastgevers, zoals jongerengroepen, personen met verward gedrag, dak- en thuislozen, veelplegers en zorgmijders en hun netwerk krijgen via de Kerngroep ondersteuning aangeboden. Dit sociale aanbod richt zich op scholing, werk, verslavingszorg en begeleiding. We zetten met aandacht en middelen extra in op aangewezen hotspots als het Leerpark, de Vogelbuurt, Lijnbaan, Kromhout en het Mauveplein. Voor de meest ernstige gevallen passen we de Persoonsgerichte Aanpak toe. In het eerste kwartaal van 2026 wordt de herijking van het proces afgerond. |
We zetten in op een afname van de door inwoners beleefde ernstige woonoverlast.
Activiteit
Samen met politie en woningcorporaties treden we op bij (ernstige) woonoverlast. Hierbij zetten we verschillende instrumenten uit de escalatieladder in. Dat begint bij buurtbemiddeling en kan eindigen met een bestuurlijke gedragsaanwijzing of een tijdelijk huisverbod. Door het screenen van nieuwe huurders op overlastgevend en crimineel gedrag in kwetsbare gebieden wordt tevens preventief ingezet op het voorkomen van woonoverlast. In het eerste kwartaal van 2026 verwachten we het ministerieel besluit op de nieuwe aanvraag met herziende locaties. |
Doelstelling 3: Het investeren in leefbaarheid en veiligheid in de directe woon- en leefomgeving.
Als gemeente werken we nauw samen met inwoners, maatschappelijke organisaties en veiligheidsinstanties om de leefbaarheid en veiligheid in de woon- en leefomgeving van onze inwoners te verbeteren. We vinden het cruciaal dat de inwoners van Dordrecht in de openbare ruimte hun gemak en veilig voelen. Iedere wijk in Dordrecht heeft haar eigen unieke kenmerken, thema's, doelen en ambities, wat betekent dat de maatregelen op het gebied van leefbaarheid en veiligheid specifiek op maat worden afgestemd. |
---|
We geven uitvoering aan het Nationaal Programma Dordt West 2023-2043.
Activiteit
Met ons project Preventie met Gezag wordt extra ingezet op het versterken van de weerbaarheid van jongeren en het voorkomen dat zij in de criminaliteit belanden. We helpen 100 huishoudens in hun duurzame groei uit armoede en laten bewoners middels participatieve actieonderzoeken en het digitale bewonersplatform samendordtwest.nl actief meedenken en meedoen in en voor hun buurt of wijk. Met de middelen uit het Volkshuisvestingsfonds werken we aan de verduurzaming van particuliere woningen in Crabbehof en Krispijn. Tevens zetten we in op de versnelling van woningbouwprojecten en een fijne openbare ruimte. |
We geven uitvoering aan de gebiedsagenda's voor de gebieden Oost en Centrum.
Activiteit
Samen met de in 2025 vastgestelde gebiedsanalyses en -prioriteiten vormen de gebiedsagenda’s het fundament voor een gerichte en samenhangende aanpak. De gebiedsagenda’s bevatten concrete acties, een planning en de inzet van middelen. Ze zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met bewoners en partners in het gebied. We zetten in op een lerend en flexibel proces. Dat betekent dat we ruimte houden om bij te sturen op basis van nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden. Zo zorgen we ervoor dat de uitvoering aansluit bij wat er lokaal speelt en nodig is. Ook voor het buitengebied stellen we een gebiedsprogramma op. |
We ronden het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 af.
Activiteit
Met onze gebiedsgerichte aanpak werken we aan veilige wijken en verkennen we nieuwe cameratoezichtgebieden. We zetten in op de sociale stabiliteit, digitale weerbaarheid en de aanpak ondermijning, waaronder de aanstelling van een Bibob-functionaris om de bestuurlijke weerbaarheid tegen georganiseerde criminaliteit te versterken. Met de realisatie van de Risk Factory op het Leerpark zetten we stappen voor een weerbare en zelfredzame jeugd. We ronden het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2026 af en stellen nieuwe ambities op voor het IVP 2027-2030. |
We geven uitvoering aan het Handhavingsbeleidsplan (de Routekaart) 2024-2026.
Activiteit
We zijn de ogen en oren van de wijk en treden op als ambassadeurs in de wijken én bij overtredingen die de leefbaarheid en veiligheid aantasten. De druk op handhaving in de openbare ruimte neemt toe en het aantal (fixi)meldingen van overlast breidt steeds verder uit. We zetten in op data-analyse om handhaving effectiever te maken. Bestuursrechtelijke handhaving wordt ingezet om naleving van regels te bevorderen of herhaling van een overtreding te voorkomen. Om hiertoe een stabiele formatie te behouden na 2026, vanwege het wegvallen van de middelen uit het Politiek Akkoord, komen we in het nieuwe Handhavingsbeleidsplan met een voorstel voor 2027 en verder. |